Finanční odbor zajišťuje informační službu úřadu a podatelnu, zabezpečuje účetnictví a výkaznictví města a řeší financování potřeb města. Jedná se vesměs o činnost samosprávnou, tedy v samostatné působnosti obce, která je řízena rozhodnutími volených městských orgánů. Základním dokumentem pro hospodaření města je roční rozpočet příjmů a výdajů. Finanční odbor dále zajišťuje správu místních poplatků, vymáhání pokut a dalších pohledávek, a ve vymezeném rozsahu státní správu na úseku zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách.
Úsek finanční
- zpracovává a sestavuje návrh rozpočtu města;
- navrhuje a realizuje schválené rozpočtové opatření;
- zabezpečuje financování odborů městského úřadu a organizací zřízených městem;
- kontroluje dodržování rozpočtové kázně, hospodárnosti vynakládaných finančních prostředků a dodržování rozpočtové skladby;
- eviduje došlé a vystavené faktury, provádí a kontroluje jejich úhrady;
- účtuje o výdajích a příjmech města;
- eviduje majetek města v účetní evidenci a účtuje o jeho pohybech;
- zajišťuje odpisování majetku;
- zabezpečuje agendu DPH;
- vede hlavní příjmovou i výdajovou pokladnu města;
- odpovídá za sestavení oficiálních finančních a účetních výkazů za město Rýmařov;
- zpracovává finanční vypořádání dotací obdržených tzv. průtokovým způsobem prostřednictvím účtu kraje;
- zpracovává podklady pro státní závěrečný účet;
- organizuje a zajišťuje kompletní agendu provádění inventarizací majetků a závazků města;
- připravuje a v součinnosti s ostatními odbory zabezpečuje přezkum hospodaření města,
- zajišťuje zpracování příslušných daňových přiznání za město (daň z příjmu PO, DPH, daň z nemovitých věcí);
- vede agendu místního poplatku za obecní systém odpadového hospodářství;
- provádí evidenci psů, evidenčních známek pro psy, zabezpečuje agendu poplatků ze psů,
- vydává povolení k umístění herního prostoru, v rámci přenesené působnosti;
- zabezpečuje agendu místního poplatku za užívání veřejných prostranství podle příslušné obecně závazné vyhlášky.
Úsek vymáhací
- zajišťuje kompletní evidenci, kontrolu plateb a vymáhání pohledávek (zejména dobrovolně neuhrazené pokuty uložené dle zákona o přestupcích),
- sleduje a vymáhá veškeré ostatní předané pohledávky města po lhůtě splatnosti, provádí jejich vymáhání, kontroluje přiřazení úhrad v evidenci (především za výkony a služby města dle sjednaných smluv a vystavených faktur),
- při vymáhání pohledávek spolupracuje s exekuční kanceláří města, podává návrhy právníkům města na právní vymáhání složitých a nedobytných pohledávek města.
Úsek podatelny, pokladny a informací
- vede centrální evidenci příjmu, oběhu a odesílání písemností a zásilek úřadu;
- provádí kopírovací služby pro veřejnost;
- zabezpečuje provoz telefonní ústředny s provolbou.
Na podatelně městského úřadu lze zejména:
- osobně podat podání;
- učinit podle § 37 odst. 4 správního řádu ústní podání do protokolu;
- podat písemnou žádost o poskytnutí informace podle § 13 a 14 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů;
- vyzvednout písemné informace, poskytované městem na základě žádosti, v případě, že si žadatel požadované informace v dohodnuté době nevyzvedl na příslušném odboru.