Odbor vnitřních věcí v oblasti samosprávy zajišťuje provoz a údržbu budov, v nichž sídlí MěÚ Rýmařov, materiální vybavení kanceláří, správu elektronické úřední desky, evidenci ztrát a nálezů. Provádí materiálové zabezpečení městské policie, zajišťuje chod jednotek sboru dobrovolných hasičů ve městě Rýmařově a v místní části Janovice.
V oblasti státní správy vede evidenci obyvatel a ohlašovny, agendu občanských průkazů a cestovních dokladů. Zajišťuje výkon veškeré agendy na úseku matrik, sociálních pohřbů, vidimace a legalizace, průběh voleb, sčítání lidu, místní referendum, plní další úkoly dané organizačním řádem úřadu. Na úseku matriky, evidence obyvatel, občanských průkazů a cestovních dokladů státní správu ve správním obvodu obce s rozšířenou působností Rýmařov - Břidličná, Dolní Moravice, Horní Město, Jiříkov, Malá Morávka, Malá Štáhle, Rýmařov, Ryžoviště, Stará Ves, Tvrdkov a Velká Štáhle. Administrativně zajišťuje činnost komise pro občanské záležitosti.
Odbor vnitřních věcí plní úkoly na úseku krizového řízení a obrany státu, technicky zajišťuje činnost krizového štábu a bezpečnostní rady města a úkoly města vyplývající z branného zákona. Připravuje návrhy a zabezpečuje agendu přísedících okresního soudu.
Informace
- zabezpečuje provozuschopnost městského rozhlasu a informačního systému města,
- poskytuje a zprostředkovává úplatný dálkový přístup k údajům katastru nemovitostí.
Evidence obyvatel
- komplexně zajišťuje agendu evidence obyvatel a ohlašovny vyplývající ze zákona o evidenci obyvatel,
- vede evidenci ztrát a nálezů,
- zajišťuje komplexní vedení agendy úřední desky,
- provádí editace oprav a reklamací na úseku evidence obyvatel a volebních okrsků v Informačním systému územní identifikace a v informačním systému C227,
- zajišťuje vyžádání změnových sestav na úseku evidence obyvatel ze základních registrů.
Agenda občanských průkazů a cestovních dokladů
- komplexně zajišťuje agendu občanských průkazů,
- komplexně zajišťuje agendu cestovních dokladů,
- podle zvláštních předpisů zabezpečuje evidenci utajovaných skutečností na úseku občanských průkazů a cestovních dokladů.
Matrika
- komplexně zajišťuje matriční agendu,
- provádí zápisy o určení otcovství souhlasným prohlášením rodičů,
- vykonává činnosti na úseku matrik vyplývající ze zákona o základních registrech, plní oznamovací povinnost do informačního systému evidence obyvatel Czech POINT (změny osobního stavu, změny jména a příjmení, změny pohlaví, narození, manželství, úmrtí),
- vykonává veškeré činnosti na úseku vidimace a legalizace,
- zpracovává statistické výkazy a zprávy o matriční činnosti,
- administrativně a organizačně zajišťuje agendu komise pro občanské záležitosti,
- podle zvláštních předpisů zabezpečuje evidenci utajovaných skutečností na úseku matriky,
- zajišťuje kontaktní místo Czech POINT,
- provádí identifikaci fyzických a právnických osob,
- zajišťuje vypravení sociálních pohřbů a zajišťuje úhradu nákladů na vypravení pohřbu.
Správa budov
- zajišťuje správu budov užívaných městským úřadem,
- realizuje údržbu a jednoduché opravy v budovách městského úřadu,
- zajišťuje materiálně technické zabezpečení městského úřadu, budovy hasičské zbrojnice na Palackého ulici a městské policie,
- zabezpečuje úklid budov, v nichž sídlí MěÚ,
- řídí a koordinuje činnost správce budovy bývalého internátu střední odborné školy Prima po dobu dočasného ubytování ukrajinských uprchlíků.
Krizové řízení, ochrana obyvatelstva obrana ČR
- plánuje, řídí, organizuje a koordinuje přípravy k ochraně obyvatelstva v působnosti obce s rozšířenou působností,
- zabezpečuje připravenost na mimořádné události, živelní pohromy apod.,
- zabezpečuje výkon státní správy v oblasti hospodářských opatření pro krizové stavy,
- připravuje a koordinuje režimová opatření a zpracovává dokumentaci pro činnost pověřeného úřadu po vyhlášení stavu nebezpečí, nouzového stavu, stavu ohrožení státu nebo válečného stavu,
- zajišťuje funkci tajemníka bezpečnostní rady a tajemníka krizového štábu obce s rozšířenou působností,
- vede dokumentaci a písemnosti bezpečnostní rady obce s rozšířenou působností,
- zabezpečuje připravenost územního celku na řešení krizových situací a vzájemnou součinnost základních jednotek v rámci integrovaného záchranného systému,
- koordinuje zpracování krizového plánu obce s rozšířenou působností, ověřuje havarijní a krizovou připravenost územního celku,
- vykonává státní správu na úseku branné povinnosti při zajišťování obrany ČR,
- podle zvláštních předpisů zabezpečuje evidenci utajovaných skutečností, zabezpečuje zpracování objektové bezpečnosti pro utajované skutečnosti a vede evidenci písemností utajovaných skutečností.
Požární ochrana
- zabezpečuje opravy a údržbu techniky, věcných prostředků, výstroje a výzbroje užívaných JSDH města v souladu s předpisy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
- zabezpečuje údržbu vozového parku jednotky sboru dobrovolných hasičů města Rýmařov,
- vede potřebnou dokumentaci o požární ochraně a jednotce sboru dobrovolných hasičů města Rýmařova,
- zajišťuje kontrolu a evidenci docházky členů jednotky sboru dobrovolných hasičů, správu příjmů a výdajů jednotky.
Volby
- provádí komplexní zabezpečení a příprav všech typů voleb a místních referend,
- poskytuje součinnost při sčítání lidu.