Odbor vnitřních věcí v oblasti samosprávy zajišťuje provoz a údržbu budov MěÚ Rýmařov, údržbu, provoz a předepsané dokumentace u služebních a referentských vozidel, materiální vybavení kanceláří, správu elektronické úřední desky, evidenci ztrát a nálezů a informační službu. Plní úkoly požární prevence, provádí materiálové zabezpečení městské policie, zajišťuje chod jednotek dobrovolných hasičů v obci Rýmařov a v místní části Janovice.
V oblasti státní správy vede evidenci obyvatel a ohlašovny, agendu občanských průkazů a cestovních dokladů. Zajišťuje výkon veškeré agendy na úseku matrik, vypravení sociálních pohřbů, úhradu nákladů na vypravení pohřbů, ověřování listin a podpisů, průběh voleb, sčítání lidu, místní referendum, plní další úkoly dané organizačním řádem úřadu. Zabezpečuje řízení v oblasti přestupkové agendy na území města Rýmařov a po uzavření veřejnoprávních smluv také pro další obce ve správním obvodu města Rýmařov jako obce s rozšířenou působností. Na úseku matriky, evidence obyvatel, občanských průkazů a cestovních dokladů vykonává Městský úřad Rýmařov v přenesené působnosti státní správu ve správním obvodu obce s rozšířenou působností Rýmařov, která je vymezena územím obcí Břidličná, Dolní Moravice, Horní Město, Jiříkov, Malá Morávka, Malá Štáhle, Rýmařov, Ryžoviště, Stará Ves, Tvrdkov a Velká Štáhle. Odbor vnitřních věcí plní úkoly na úseku krizového řízení a obrany státu, technicky zajišťuje činnost krizového štábu a bezpečnostní rady města a úkoly města vyplývající z branného zákona. Připravuje návrhy a zabezpečuje agendu přísedících Okresního soudu.
Rozsah činnosti:
Informace
- poskytování informací o činnosti MěÚ a města Rýmařova podle zákona č.106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím,
- zabezpečení provozu všech telefonních ústředen s provolbou v budovách MěÚ,
- zajišťuje vzdělávací akce pro zaměstnance,
- zabezpečuje provozuschopnost městského rozhlasu a informačního systému města.
Evidence obyvatel
- provádí přihlašování k trvalému pobytu,
- vydává rozhodnutí ve správním řízení o zrušení údaje o trvalém pobytu,
- vede a zodpovídá za evidenci obyvatel města, a spádových obcí,
- metodicky vede činnost evidence obyvatel spádových obcí,
- zabezpečuje činnost ohlašovny a provádí předpisy o hlášení obyvatelstva,
- eviduje a zavádí do centrální evidence obyvatel veškeré změny v pohybu obyvatel města a spádových obcí – změny stavů, přistěhování a odstěhování,
- vede dle zákona 122/2004 Sb., o válečných hrobech a pietních místech, evidenci válečných hrobů a pietních míst ve správním území města,
- v rámci evidence obyvatel vydává občanům výpisy z informačního systému na jejich vyžádání,
- vyřizuje korespondenci, která se týká evidence obyvatel,
- zpracovává statistické výkazy z úseku evidence obyvatel,
- pro potřebu krajského vojenského velitelství vypracovává podklady dle novelizace branného zákona,
- vede evidenci ztrát a nálezů,
- vydává rozhodnutí o přidělení čísel popisných, orientačních a evidenčních ve správním území města Rýmařov,
- zajišťuje hlášení přidělení a změn čísel popisných, orientačních a evidenčních (centrální evidence),
- vyměřuje správní poplatky podle zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích za úkony provedené ve správním řízení,
- podílí se na zabezpečení příprav a průběhu voleb,
- zajišťuje výběr správních poplatků (pokladna),
- provádí vyúčtování hotovostní platby správních poplatků (týdenní),
- podle pokynů vedoucího odboru se podílí na zabezpečování sčítání lidu,
- eviduje materiály, které byly vyvěšeny ve vývěsních skříňkách městského úřadu,
- vede evidenci písemností zveřejněných na úřední desce,
- po vypršení lhůty pro vyvěšení materiálů, tento zasílá potvrzený zpět příslušné instituci,
- eviduje a na žádost vydává spádovým obcím tiskopisy zasílané ministerstvem vnitra - potvrzení o hlášení trvalého pobytu, potvrzení o změně stavu, potvrzení o občanském průkazu.
Agenda občanských průkazů a cestovních dokladů
- civilně správní agenda vyřizování občanských průkazů,
- příjem žádostí a výdej občanských průkazů,
- přestupková činnost na úseku občanských průkazů,
- správní agenda vyřizování a vydávání cestovních dokladů,
- vedení spisové dokumentace, náležící ke správnímu řízení o cestovních dokladech,
- provádění změn v cestovních dokladech,
- odnímání cestovního dokladu,
- přestupková činnost na úseku cestovních dokladů,
- provádí skartaci původních občanských průkazů, cestovních dokladů, potvrzení o občanských průkazech,
- vede evidenci skartovaných dokladů,
- podle zvláštních předpisů zabezpečuje evidenci utajovaných skutečností na úseku OP a CD,
- vyměřuje správní poplatky podle zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích za úkony provedené ve správním řízení,
- zajišťuje výběr správních poplatků (pokladna),
- provádí vyúčtování hotovostní platby správních poplatků (týdenní).
Matrika
- komplexní agenda narození, sňatků a úmrtí,
- matriční agenda ze zákona,
- provádí dodatečné záznamy a změny v matričních knihách,
- vystavuje vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství v cizině,
- rozhoduje o prominutí předložení vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství,
- vyhotovuje výpisy z matrik pro cizinu podle instrukce MV ČR č. 3/91 Věstníku vlády,
- vyhotovuje osvědčení pro církevní sňatky,
- rozhoduje o povolení uzavřít manželství na kterémkoli vhodném místě a mimo stanovenou dobu,
- rozhoduje o povolení uzavřít manželství zástupcem,
- vyhotovuje rodné listy, oddací listy, úmrtní listy,
- provádí zápisy o určení otcovství souhlasným prohlášením rodičů,
- plní oznamovací povinnost příslušným orgánům, úřadům a soudům prostřednictvím datových schránek,
- plní oznamovací povinnost zaváděním do informačního systému evidence obyvatel prostřednictvím Českého Podacího Ověřovacího Informačního Národního Terminálu, tj. Czech POINT (změny osobního stavu, změny jména a příjmení, narození, úmrtí),
- provádí kontrolu vedení matričních knih a sbírek listin u matričních úřadů ve svém územním obvodu – nejméně 1 x ročně, včetně ukládání nápravných opatření,
- uchovává a aktualizuje sbírky listin,
- rozhoduje o povolení změny jména a příjmení ve správním řízení,
- přijímá oznámení o zpětvzetí příjmení po rozvodu manželství,
- přijímá oznámení o volbě druhého jména,
- přijímá prohlášení o volbě příjmení v podobě, která neodpovídá pravidlům české mluvnice,
- provádí ověřování shody opisů nebo kopie s listinou a ověřování pravosti podpisu,
- zpracovává statistické výkazy a zprávy o matriční činnosti,
- napomáhá při zajišťování občanských obřadů (jubilejní svatby, vítání občánků, smuteční rozloučení),
- organizuje a zajišťuje výkonu svatebních obřadů,
- podle zvláštních předpisů zabezpečuje evidenci utajovaných skutečností na úseku matriky,
- vyměřuje správní poplatky podle zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích za úkony provedené ve správním řízení,
- zajišťuje výběr správních poplatků (pokladna),
- provádí vyúčtování hotovostní platby správních poplatků (týdenní),
- vystavování doslovných výpisů z matričních knih,
- vydávání potvrzení o údajích uvedených ve sbírce listin,
- vystavování matričních dokladů pro použití v cizině,
- sepisuje žádosti o zápis matriční události do zvláštní matriky v Brně,
- zajišťuje kontaktní místo Českého Podacího Ověřovacího Informačního Národního Terminálu, tj. Czech POINT,
- provádí ověřování matričních dokladů, vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství a potvrzení o údajích zapsaných v matričních knihách pro použití v cizině u matričních úřadů zařazených v jeho správním obvodu,
- provádí ověření znalostí vybraných ustanovení právních předpisů stanovených zákonem č. 21/2006 Sb., a vyhláškou č. 36/2006 Sb., u zaměstnance nematričního úřadu, který má být pověřen prováděním vidimace a legalizace,
- ověřuje, zda jsou u nematričního úřadu vytvořeny materiálně technické předpoklady pro řádné zabezpečení vidimace a legalizace v souladu s vyhláškou č. 36/2006 Sb.,
- provádí identifikaci podle § 10 zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu,uchovává a vede sbírku listin obcí zařazených do správního obvodu obce s rozšířenou působností,
- zajišťuje vypravení sociálních pohřbů osob dle zákona č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a zajišťuje úhradu nákladů na vypravení pohřbu.
Správa budov
- správa budov užívaných MěÚ,
- údržba a jednoduché opravy v budovách MěÚ,
- zabezpečení provozu a údržby telefonní stanice,
- materiálně-technické zabezpečení městského úřadu a městské policie,
- požární prevence,
- zabezpečuje úklid budov MěÚ – náměstí Míru 1, náměstí Svobody 5 a 8. května 48, vše Rýmařov,
- zajišťuje údržbu, provozu a předepsanou dokumentaci u služebních a referentských vozidel.
Krizové řízení, ochrana obyvatelstva obrana ČR
- plánuje, řídí, organizuje a koordinuje přípravy k ochraně obyvatelstva v působnosti MěÚ,
- zabezpečuje připravenost na mimořádné události, živelné pohromy apod.,
- zabezpečuje výkon státní správy v oblasti hospodářských opatření pro krizové stavy,
- příprava a koordinace režimových opatření a zpracování dokumentace pro činnost pověřeného úřadu po vyhlášení stavu nebezpečí, nouzového stavu, stavu ohrožení státu nebo válečného stavu,
- výkon funkce bezpečnostního tajemníka a tajemníka bezpečností rady,
- vedení dokumentace a písemností bezpečnostní rady města a územního celku,
- zabezpečení připravenosti územního celku na řešení krizových situací a vzájemné součinnosti základních jednotek a ostatních jednotek v rámci IZS,
- koordinace zpracování krizového plánu územního celku, ověřování havarijní a krizové připravenosti územního celku,
- výkon státní správy na úseku branné povinnosti při zajišťování obrany ČR,
- podle zvláštních předpisů zabezpečuje evidenci utajovaných skutečností, zabezpečuje zpracování objektové bezpečnosti pro utajované skutečnosti a vede evidenci písemností utajovaných skutečností.
Požární ochrana
- organizuje a zajišťuje údržbu budov požární ochrany,
- údržba vozového parku JSDHO Rýmařov,
- zajišťuje chod činnosti JSDHO Rýmařov a Janovice,
- vede potřebnou dokumentaci o PO města.
Rada města Rýmařov pověřila odbor vnitřních věcí k projednání přestupků podle:
- § 14 zákona č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, ve znění pozdějších předpisů, § 26 zákona č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, § 56 zákona č. 22/2004 Sb., o místním referendu a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, § 16a zákona 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů, § 34a zákona č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech, veznění pozdějších předpisů, § 17d zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, § 28 zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů, § 13 zákona č. 352/2001 Sb., o užívání státních symbolů České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, § 62 zákona č. 62/2003 Sb., o volbách do Evropského parlamentu a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, § 5 zákona č. 122/2004 Sb., o válečných hrobech a pietních místech a o změně zákona č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, § 35 zákona č. 585/2004 Sb., o branné povinnosti a jejím zajišťování, ve znění pozdějších předpisů, § 16 zákona č. 229/2013 sb., o nakládání s některými věcmi využitelnými k obranným a bezpečnostním účelům na území České republiky, ve znění pozdějších předpisů, § 101/1 zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů.