teplomer web

Skončil váš dodavatel energií?

Pokud si nejste jistí, jestli váš dodavatel elektřiny nebo plynu skončil, na nic nečekejte - situaci je potřeba okamžitě řešit!

Nejprve si zkontrolujte si, kdo byl vaším dodavatelem elektřiny nebo plynu, nebo zkontrolujte platby za elektřinu nebo plyn.

Pokud jste byli zákazníkem společností A-PLUS Energie obchodní, BOHEMIA ENERGY entity, COMFORT ENERGY, EAGLE ENERGY, Energie České spořitelny, Europe Easy Energy, Kolibřík energie, Ray Energy nebo X Energie nebo Vaše platby dodavateli elektřiny nebo plynu neodchází nebo se vracejí, tak váš dodavatel skončil. Situaci řešte co nejdříve - elektřinu ani plyn vám nevypnou, aktuálně vám je dodává dodavatel poslední instance.

Dodavatel poslední instance je dočasná záchranná síť pro případ, když skončí váš dodavatel. Je nutné zjistit, kdo je váš dodavatel poslední instance, kontaktovat ho a vyřešit platby za elektřinu nebo plyn. Také je nutné si vybrat nového dodavatele elektřiny nebo plynu.

Druhou možností, jak zjistit, zda váš dodavatel energií skončil, je kontrola plateb – na inkasu (platebním dokladu SIPO) nebo v bance si ověřte, zda máte nastaveny platby za elektřinu a za plyn. Pokud je nastaveny nemáte, a zálohy na energie nehradíte ani žádným jiným způsobem, dlužíte za energie dodavateli poslední instance. Pokud platby záloh máte nastaveny a peníze se strhávají, všechno je v pořádku a nemusíte nic řešit.

Více informací vám poskytne Energetický regulační úřad, který poskytuje veškeré informace k této situaci, o dodavatelích poslední instance včetně kontaktů, postup, jak změnit dodavatele, a odpovědi na často kladené otázky lidí, kteří se dostali do stejné situace jako vy. Můžete si také domluvit schůzku v některé z občanských poraden, kde vám poradí.

Můžete se také obrátit na Městský úřad Rýmařov - na radnici (náměstí Míru 1, přízemí) vám poradí paní Jana Poláková, kterou můžete kontaktovat na tel. 554 254 144 nebo na e-mailu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.,

Co dělat, pokud jsou zálohy na energie příliš vysoké a máte problémy s jejich úhradou?

V případě náhlých problémů s úhradou nedoplatků za dané období dodavatelům poslední instance je možno využít pomoc formou jednorázové dávky pomoci v hmotné nouzi, tzv. mimořádné okamžité pomoci (tzv. MOP – Vyúčtování DPI). 

Základním předpokladem využití této dávkové pomoci je skutečnost, že žadatel do konce roku 2021 požádá o uzavření standardní smlouvy u některého z dodavatelů energií jako nový zákazník mimo režim dodavatele poslední instance. Dále se na základě žádosti podané na předepsaném formuláři posuzuje stav hmotné nouze žadatele a osob, které se s ním posuzují společně (posuzují se příjmy a majetek, zohledňují se náklady na bydlení) a je možné nepřihlížet k našetřeným penězům až do výše dvojnásobku životního minima a dvojnásobku nákladů na bydlení. Dávku je možné poskytnout pouze jednu do rodiny. Podrobnější informace k této dávce jsou k dispozici na webových stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí ČR

Pomoc s úhradou nákladů na bydlení, zahrnujících náklady na energie, je možné realizovat také prostřednictvím opakujících se nepojistných sociálních dávek, kterými jsou příspěvek na bydlení a doplatek na bydlení.

Příspěvek na bydlení je dávka státní sociální podpory, přičemž nárok se hodnotí v závislosti na příjmech rodiny a nákladech této rodiny na bydlení.

Zjednodušeně je možné říct, že pro nárok na příspěvek na bydlení je třeba splnit tři zásadní podmínky:

  • osoba či rodina bydlí v bytě na základě nájemní smlouvy, či je vlastníkem obývané nemovitosti, popř. je členem bytového družstva
  • 30 % příjmů (v Praze 35 %) osoby či rodiny nestačí na úhradu nákladů na bydlení a
  • 30 % příjmů (v Praze 35 %) je nižších než tzv. normativní náklady na bydlení

Náklady na bydlení jsou stanoveny zákonem a jde o průměrné celkové náklady na  bydlení podle velikosti obce a počtu členů domácnosti.

Pokud ani s příspěvkem na bydlení po zaplacení nákladů na bydlení zbude osobě/rodině málo peněz (okolo životního minima), nebo pokud osoba/rodina bydlí v některém z nestandardních smluvních vztahů k bydlení (podnájem, ubytovna), je možné Úřad práce ČR požádat o doplatek na bydlení. Tato dávka se týká především lidí bez příjmů nebo s nízkými příjmy a v tomto případě se posuzuje tzv. hmotné nouze osoby.

pdfEnergetický regulační úřad - leták pro seniory 

pdfMinisterstvo průmyslu a obchodu - Energetika - informace_pro_zákazníky 

docxNepojistná dávková pomoc státu v případě problémů s úhradou dodávek energií

Kontakt

Město Rýmařov
náměstí Míru 230/1, 795 01  Rýmařov
Telefon: 554 254 100 | tel. seznam


E-mail: podatelna@rymarov.cz
Datová schránka ID: 7zkbugk
Číslo účtu: 19-1421771/0100


IČ: 00296317
DIČ: CZ00296317

Úřední dny a hodiny

 Pondělí: 8:00 – 11:30    12:30 – 17:00
 Úterý: dle předchozí domluvy
 Středa: 8:00 – 11:30    12:30 – 17:00
 Čtvrtek: dle předchozí domluvy
 Pátek: dle předchozí domluvy
   
 Prohlášení o přístupnosti
 

  fbig 

Jednotlivá pracoviště